Képcserélő

Skyactiv-X motor a Mazdánál - Dízeles fogyasztás, benzines tulajdonsággal..!

Sok autógyártó próbálta már egy motorban egyesíteni a kompressziógyújtású és a gyertyagyújtású motorok előnyös tulajdonságait. A Mazda most bemutatja azt a technikát, amivel ez az egyesítés sikerülhet. A Mazda a Skyactiv-X motorral pontosan ezt próbálja meg elérni és tökéletesíteni. A technikáról a videó felvétel lebbenti fel a fátylat:

 

 

 

Az új motor üzemanyag-égetési módjának neve SPCCI – spark controlled compression ignition, azaz gyertyagyújtással kontrollált kompressziógyújtás – aminek első hallásra nincs sok értelme. A videóból azonban kiderül, hogy ez hogyan értendő. A gyertya itt arra kell, hogy ellenőrzés alatt tudják tartani az égési sebességet, hiszen a túl gyors lángfront-terjedés kopogásos égéshez vezet, ami károsíthatja a motort. Ugyanakkor az égésfolyamat, ahogy a dízeleknél, az új motorban gyorsabban zajlik, mint a benzinmotorokban, ami nagyobb nyomatékot eredményez. Emellett a motor szegényebb keverékkel működhet, mint a hagyományos benzinesek, ami a fogyasztás csökkenését hozza magával.

A Mazda pontosan megfogalmazta a benzinmotor előnyeit, majd azt összevetették a dízel előnyös tulajdonságaival és a kettőt ötvözni próbálták. Mérnöki szempontból pontosan kijelölhetők azok a műszaki megoldások, amelyek a dízelmotor hatásfokát a benzines fölé emelik, és mindannyian érezzük a benzinmotor előnyeit a dízellel szemben. Kézenfekvő dolog a két dolgot kombinálni, ez képezi alapját a Mazda új motorkoncepciójának a Skyactiv-X-nek.

A motor mechanikai kialakításáról csak annyit tudhattunk meg, hogy egy kiegészítő dugattyú - amely a négy szelep között van felülről - módosítja az égéstér térfogatát, a gyújtógyertya pedig oldalról, az égéstér szélén van. A benzinbefecskendezés pedig közvetlenül az égéstérbe történik,  benzinmotorhoz képest szokatlanul nagy nyomással. Az így működő motor nagyjából 10-30%-kal kevesebbet fogyaszt egy hasonló benzinesnél, így fogyasztása eléri, illetve bizonyos esetekben jobb is, mint a hagyományos dízelmotoré. A nyomatéka főleg kis fordulaton 20-40%-kal nagyobb, mint a hagyományos benzinmotoré, legfeljebb a feltöltött dízelmotor hasonlítható hozzá, de csak abban az üzemállapotban, amikor annál a töltőnyomás már felépült.

A Skyactiv-X motor persze még fejlesztés alatt áll: ha minden jól megy, 2019-re kerülhet szériagyártásba. A konkrét fogyasztási- és teljesítmény-adatokat is akkor ismerhetjük meg, de amit a Mazda ígér, az alapján dízelmotorokra jellemző fogyasztást és nyomatékos karaktert kaphatunk a benzinmotorokra jellemző gyors reakciókkal és károsanyag-kibocsátási értékekkel, ami egyáltalán nem hangzik rosszul.

forrás: Mazda Official

Mazda 1_01.JPG

Mazda 2_01.JPG

Mazda 4_01.JPG

Mazda 3.jpg